Labutí jezero se od svého vzniku těší neustálé pozornosti tvůrců a interpretů, světových baletních těles i tanečních škol, milovníků estetického pohybu a také svátečních návštěvníků divadel. Veledílo z 19. století zaujalo také australskou společnost Circa z Brisbane v čele s režisérem Yaronem Lifschitzem, jenž na základě inspirace Čajkovským zkomponoval inscenaci Duck Pond. Souborem zažitý cirkusový slovník obohatil v Kachním rybníku o pojmy akro-baletu. Novinka z roku 2023 se představila v rámci hlavního programu festivalu Montréal Complètement Cirque.
Kdo aspoň jednou v životě viděl představení australského souboru Circa, mohl si být od prvních minut jistý, že se při vstupu do sálu v montrealském komplexu TOHU nezmýlil. Prolog se stínohrou pravděpodobně naznačující proměnu princezny v labuť sice dopřál okamžik napjatého očekávání čehosi tajuplného, ale s pádem ohromného tylu táhnoucího se od portálů po celé šíři jevištní rampy, vskočilo do prostoru deset artistů a „jali se metat kozelce“. Pro Circu typické řady přemetů, fliků, salt a dalších gymnastických prvků, vrcholily přesnými náskoky do třípatrových pyramid a komplikovaných pozic. Co ale pozoruhodné bylo, obzvlášť při premiérovém uvedení, že se artisté snažili veškerý kontakt s podlahou a partnery změkčovat. Hlukové odcloňování však ke škodě celku postupně uvadalo, a to nejen doslovnými pády osob či nečekanými skluzy a zaváháními, ale pravděpodobně i kvůli tempu, které kus dynamicky hnalo vpřed.
Duck Pond © Pia Johnson
Velmi volná adaptace čtyř aktů klasického baletu romantického příběhu o lásce prince k princezně zakleté v labuť vsadila v obsazení na asociativní spojitost se třemi hlavními hrdiny – Siegfriedem, Odettou a Odilií. Ostatně, aby je divák okamžitě na pohled rozeznal, princ měl kromě uniformní kombinézy korunu, Odetta zlatavý přiléhavý overal a Odilie černý, střídavě se jako kostýmní doplňky objevovaly i mnohovrstvé tutu či zdobný nákrčník. Příjemným interpretačním otazníkem se stala postava v černo-bílém overalu. Inscenace se ve vztahu k předloze zrcadlila v klíčových momentech příběhu, dějových gradacích, ruku v ruce podpořených geniální hudbou. Jedním z funkčních protnutí originálu s australskou verzí se stal královský ples, který zahajovala dramatická diagonála a vyklíčila v hand to hand duet zamilovaných korunovaný skupinovou akrobatickou souhrou.
Duck Pond © Pia Johnson
Scénický prostor byl v podstatě holý, v počátku jen ze tří stran lemovaný na pruhy perforovanými šálami evokujícími svým třpytem honosnější prostředí, anebo jednoduše pohádku. Veškeré vnesené předměty akrobaté využili jako rekvizity k demonstraci určité činnosti (např. koště), nebo jako náčiní (např. šála). Ve druhé kapitole Duck Pond, jež byla diametrálním odklonem od předchozí, pak obnažené jeviště definovaly transportní bedny o rozměrech akceptující lidskou postavu. Cirkusové pojetí klasického námětu po celých šedesát minut nešetřilo fyzickými sólovými, ni párovými výkony, a hlavně výzvami po spojení hereckého výrazu a tělesné virtuozity, zde navíc v symbiotickém vztahu akrobacie – tanec. Stylovou jednotu však nabourávaly pohledy aktérů do publika, pravděpodobná očekávání potlesku po číslech, a také samotné nástupy do akrobatických sekvencí, jako by se před jednotlivci rozpínal gymnastický koberec a v publiku seděla porota rozhodčích. Z dalších cirkusových disciplín se menšinově vyskytla vzdušná akrobacie na šále, strapsech, kruhu, vertikálním laně, obruče hula hoop a cyr wheel, mnohem nápaditěji ale tvůrci zapojili mopy a následně tyč, kterou performeři manipulací proměnili v hrazdu, anebo péřové polštáře, jež vedly k hravé hromadné scéně plné pestrých individuálních choreografií s objektem.
Duck Pond © Pia Johnson
Určité výseky první, delší části představení Duck Pond by mohly být interpretovány jako dialog s nedostižnou klasikou, dokonce ale i jako její parodie, obzvlášť při výstupech v kostýmech a obuvi evokujícími kachny. Samotný závěr číslo jedna nepřekvapil co do kvalitně vyvedeného grandiózního finále, ale udivilo vše, co následovalo poté. Nebylo by vhodné obírat potenciálního diváka o sadu nepředvídatelných překvapení, byť dlouhodobý sledovatel se velmi rychle zorientuje a v repertoáru se možná vrátí až do roku okolo 2007 – 8…, nebo si třeba myšlenkami odskočí do Bondovek.
Duck Pond © Pia Johnson
Soubor věhlasného názvu letos oslavil dvacet let své činnosti. Ve svých statistikách má pětačtyřicet navštívených zemí světa, téměř dva milióny diváků a inscenace jako Wunderkammer, Humans, Opus, Carnival of the Animals, Beyond a mnohé další. Některé z titulů byly v minulosti, a i teprve nedávno k vidění v České republice, zejména v rámci trutnovského festivalu CirkUFF a pražského multifunkčního cirkusového centra Jatka 78. Circa odjakživa posouvala až stírala genderové předsudky, artistky zvládaly dosud výhradní mužské party, obecně pak akrobaté předně vycházeli z vlastních tělesných možností, nespoléhaje na složité konstrukce či vybavení. I tentokrát se v silových partech neztrácely ženy, anebo dokonce ve vysokých podpatcích muže atakovaly a na šálách excelovali mnozí členové týmu. Představení Duck Pond je rozhodně hravým vykročením souboru do své třetí tvůrčí dekády, zejména najde-li si divák vlastní úhel pohledu a tím směrem namíří střelku svého kompasu vkusu. Ve srovnání například s Humans ale pásku euforického přijetí tato pohádka od rybníka kachniček smísená se sexy kabaretem neprotrhla.
Black Swan Duck Pond © J. F. Savaria
Psáno z montrealské premiéry inscenace Duck Pond dne 9.7. a první reprízy uvedené 10.7.2024 v TOHU v rámci festivalu Montréal Complètement Cirque.
Tvůrčí tým
Režie: Yaron Lifschitz
Hudba a sound design: Jethro Woodward
Kostýmy: Libby McDonnell
Garderoba: Anna Handforf
Light design: Alexander Berlage
Pomocná režie: Marty Evans
Dramaturg a choreografická spolupráce: Rani Luther
Hlas ze záznamu: Elise Greig
Světová premiéra červenec 2023, Brisbane, Austrálie
Výjezd na festival Montréal Complètement Cirque byl realizován za finanční spoluúčasti Evropské Unie – Next Generation EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR v rámci programu podpory Arts Institute Prague – Divadelního ústavu Praha a programu Go & See 2024.