Recept N.a.T.o. na klaunský aktivismus

Foto: Zewlakk

Co se sta­ne, když spo­jí­te občan­ský akti­vis­mus se vší jeho tou­hou po pozi­tiv­ní pro­mě­ně spo­leč­nos­ti s klaun­stvím? Už dru­hým rokem na tuto otáz­ku hle­dá odpo­vě­di mezi­ná­rod­ní pro­jekt N.A.Toˇ– Nose Assem­bly for Tomorrowˇ, na kte­rém jsem se jako spo­lu­or­ga­ni­zá­tor podí­lel. Kro­mě ini­ci­á­tor­ské­ho kolek­ti­vu tYhle se do orga­ni­za­ce těch­to klaun­sko-akti­vis­tic­kých setká­ní zapo­ji­lo Diva­dlo utla­čo­va­ných Vídeň a Maďar­ská žong­lér­ská aso­ci­a­ce síd­lí­cí v Buda­peš­ti. Od roku 2023 se usku­teč­ni­lo cel­kem pět setká­ní v Čes­ké repub­li­ce, Maďar­sku a Rakous­ku, kte­rá spo­ji­la klaun­ské bytos­ti z více než dese­ti evrop­ských zemí.

Když se hra vez­me vážně

Idea „shro­máž­dě­ní nosů“, N.A.Toˇ – Nose Assem­bly for Tomorrowˇ, vznik­la jako hra v rám­ci pro­jek­tu Atlas, kte­rý vytvo­řil per­fo­mer z kolek­ti­vu tYhle Flo­rent Gol­fier-Brechmann spo­lu s Ondře­jem Hol­bou a Lau­rou Gol­fier-Brechmann. Klaun Atlas pro­chá­zí uli­ce­mi měst, bere na sebe všech­nu tíhu kli­ma­tic­ké kata­stro­fy, občas ote­vře svou kan­ce­lář u odpad­ko­vé­ho koše a záro­veň vybí­zí kolemjdou­cí ke „stáv­ce pro­ti gra­vi­ta­ci“, ke stáv­ce pro­ti vše­mu, co je tzv. táh­ne k zemi. Když se Atlas dosta­teč­ně s měs­tem sezná­mí, sta­ne se dočas­ným prů­vod­cem po měs­tě a před­sta­ví své­mu pub­li­ku všech­ny, s nimiž se setkal: holu­bi, lidi bez domo­va, stro­my i lidi z bez­peč­nost­ních agen­tur hlí­da­jí­cí chrá­my kon­zu­mu. Na závěr kaž­dé pro­cház­ky Atlas vyzve pub­li­kum, aby si spo­lu s ním nasa­di­lo klaun­ský nos z odpad­ků a v rám­ci shro­máž­dě­ní N.A.Toˇ spo­lu s ním pro­dis­ku­to­va­lo klau­no­kra­tic­kou pro­mě­nu glo­bál­ní­ho uspo­řá­dá­ní. Na zákla­dě této hříč­ky vze­šel nápad uspo­řá­dat sku­teč­né N.A.Toˇ, na němž by se setka­li klaun­ské bytos­ti a váž­ně by pro­bí­ra­li, co by oni reál­ně moh­li spo­leč­ně pro­ti sou­čas­ným spo­le­čen­ským, poli­tic­kým a envi­ron­men­tál­ním kri­zím podniknout.

Pro­jekt klaun­sko-akti­vis­tic­kých setká­ní vzni­kl v roce 2023 a navá­zal na růz­né akti­vis­tic­ké kolek­ti­vy v Evro­pě. Mezi inspi­ra­ce N. A. Toˇ pat­ří meto­dy tzv. pink blo­cu, kte­rý vzni­kl patr­ně během anti­glo­ba­li­zač­ních pro­tes­tů v Pra­ze v roce 2000. Jed­ná se o nená­sil­né pro­tes­tu­jí­cí, kte­ří na demon­stra­cích volí tzv. tak­tic­kou leh­ko­váž­not (tacti­cal fri­vo­li­ty). Osten­ta­tiv­ně dáva­jí naje­vo svou bez­bran­nost a díky pes­t­rým kos­týmům a hud­bě pro­mě­ňu­jí pro­test v kar­ne­val. Jejich počí­ná­ní pak zvlášt­ně vynik­ne v kon­tras­tu s výzbro­jí a výstro­jí poli­cej­ních těž­ko­o­děn­ců. Do pink blo­cu pat­ří mj. nehi­e­rar­chic­ké sam­ba ban­dy RoR – Rhy­thms of Resistan­ce (od 2000), jejichž meto­dy N.A.Toˇ adap­to­va­lo. Z pink blo­cu také vze­šla brit­ská klaun­ská armá­da CIRCA – Clan­desti­ne Insur­gent Rebel Clown Army (2003 – 2005), kte­rá se zamě­ři­la na boj pro­ti glo­ba­lis­mu, vál­ce v Irá­ku a kapi­ta­lis­mu. I její cvi­če­ní N.A.Toˇ vyu­ží­vá. Ved­le těch­to vědo­mých inspi­ra­cí lze v N.A.Toˇ najít i prv­ky a meto­dy podob­ní těm, jaké při svých akti­vi­tách vyu­ží­vá bris­tolská klaun­ská ško­la Rebel clowns (od 2019), kte­rá vnik­la v návaz­nos­ti na pro­tes­ty akti­vis­tic­ké­ho sku­pi­ny XR – Extincti­on Rebel­li­on, či ozvu­ky anti­ra­sis­tic­ké klaun­ské sku­pi­ny Lol­diers of Odin z Fin­ska (od 2016).

N.A.To 03, Budapešť, foto: Ondřej Holba

Všech­ny meto­dy tak­tic­ké leh­ko­váž­nos­ti jsou stej­ně jako N.A.Toˇ odpo­vě­dí na vyčer­pa­nost a zou­fal­ství člen­stva akti­vis­tic­ké­ho hnu­tí. Rea­gu­jí na frustra­ci z toho, že se spo­le­čen­ská změ­na neda­ří a že se stá­le neza­dr­ži­tel­ně řítí­me vstříc kli­ma­tic­ké kata­stro­fě. V pří­pa­dě těch­to sku­pin však nejde o cynic­kou pózu ani o pří­klon k tem­né vizi spo­le­čen­ské­ho roz­vra­tu ve sty­lu fil­mu Joker. Klaun­ství v poje­tí N.A.Toˇ a dal­ších akti­vis­tic­kých klaun­ských kolek­ti­vů vná­ší do veřej­né­ho pro­sto­ru, do pro­tes­tů a do přímých akcí prvek humo­ru a lid­skosti. A per­fo­mu­je se skr­ze něj dvo­jí kri­ti­ka – jed­nak kri­ti­ka rigi­di­ní­ho, aso­ci­ál­ní­ho a ide­o­lo­gic­ké­ho akti­vis­mu na jed­né stra­ně a do sebe uza­vře­né­ho, artis­tist­ní­ho či zko­mer­ci­o­na­li­zo­va­né­ho umě­ní na stra­ně druhé. 

Jak žít dočas­nou utopii

N.A.Toˇ podob­ně jako CIRCA či Rebel Clown Army tvo­ří lidé růz­ných umě­lec­kých a akti­vis­tic­kých zku­še­nos­tí. Někte­ří se věnu­jí umě­ní či zdra­vot­ní­mu klaun­ství, jiní IT, soci­o­lo­gii či soci­ál­ní prá­ci, jsou mezi nimi neza­měst­na­ní i lidé peču­jí­cí o malé děti. Hlav­ním smys­lem shro­máž­dě­ní N.A.Toˇ se pro­to ze začát­ku sta­la výmě­na know-how a klaun­ských zkušeností.

N. A. Toˇ se tak dá při­rov­nat k sebe­or­ga­ni­zu­jí­cí se klaun­ské ško­le. Záro­veň v něm však postup­ně sílí důraz na pre­fi­gu­ra­tiv­ní poli­ti­ku a peču­jí­cí roz­mě­ry pro­sto­ru, kte­rý jed­not­li­vá setká­ní vytvá­ře­jí. Namís­to téma­tu expe­ri­men­to­vá­ní s klaun­stvím a akti­vis­mem se tak do cen­t­ra pozor­nos­ti kolek­ti­vu N.A.Toˇ postup­ně dosta­la reflexe vlast­ní­ho fun­go­vá­ní a expe­ri­men­to­vá­ní s ním a důraz na spo­leč­né trá­ve­ní času v dočas­ném uto­pic­kém pro­sto­ru, kte­rý fun­gu­je tak, jak si jeho účast­nic­tvo samo přeje.

N.A.To 03, Budapešť, foto: Ondřej Holba

K pre­fi­gu­ra­tiv­ním pro­sto­ru, v němž by se tvůr­čí a orga­ni­zač­ní role roz­dě­lo­va­ly na zákla­dě kolek­tiv­ní­ho kon­sen­zu, má však N.A.Toˇ stá­le ješ­tě dale­ko. Dosud v něm fun­go­val rela­tiv­ně sta­bil­ní orga­ni­zač­ní tým spo­je­ný s kolek­ti­vem tYhle, kte­rý určo­val rámec jed­not­li­vých setká­ní. Do utvá­ře­ní pro­gra­mu N.A.Toˇ se však postup­ně dostá­va­ly par­ti­ci­pa­tiv­ní prv­ky, kte­ré jej k pre­fi­gu­ra­tiv­ní­mu fun­go­vá­ní postup­ně zača­ly při­bli­žo­vat. Prv­ním z nich byl kon­cept open-spa­ce, v rám­ci nějž účast­nic­tvo navr­ho­va­lo a pak i vybí­ra­lo vlast­ní pro­gram, kte­rý chtě­lo samo vést či se jej účast­nit. Dal­ším klí­čo­vým prv­kem se sta­la kolek­tiv­ní orga­ni­za­ce dočas­né­ho spo­luži­tí celé sku­pi­ny. K tomu byla zpo­čát­ku vyu­ží­vá­na pře­de­vším plé­na, faci­li­to­va­ná člen­stvem orga­ni­zač­ní­ho týmu či účast­nic­tvem. Ple­nár­ní způ­sob orga­ni­za­ce se podob­ně jako v jiných kolek­ti­vech uká­zal jako sice ote­vře­ný, ale pře­ci jen sil­ně ome­ze­ný for­mát, neboť neu­mož­ňu­je zapo­je­ní všech pří­tom­ných. Plé­num, byť je tře­ba faci­li­to­vá­no zku­še­nou oso­bou mimo orga­ni­zač­ní kolek­tiv, totiž auto­ma­tic­ky zne­vý­hod­ňu­je intro­vert­ní a ostý­cha­věj­ší lidi. Jako uži­teč­ný dopl­něk plén se tak uká­za­ly tzv. afi­nit­ní sku­pi­ny, men­ší sku­pin­ky lidí, kte­ré spo­ju­je stej­né téma či blíz­ké vzta­hy. Pro­gram posled­ní­ho N.A.Toˇ tak již byl zce­la v režii těch­to afi­nit­ních sku­pin, kte­ré si samy určo­va­ly, čemu se chtě­jí v rám­ci setká­ní věno­vat. Jed­na tře­ba zkou­še­la zapo­jit klaun­ství v rám­ci cvi­če­ní diva­dla utla­čo­va­ných. Jiná zkou­ma­la mož­nos­ti klaun­ské­ho vyu­ži­tí meto­dy soun­d­pa­in­tingu. Orga­ni­zač­ní tým postup­ně z mode­rá­tor­ské role ustou­pil do role udr­žu­jí­cí časo­vý a orga­ni­zač­ní rámec celé­ho pro­sto­ru setká­ní tak, aby se do tvor­by něj moh­lo zapo­jit co nej­ví­ce pří­tom­ných. Při­tom se uká­za­lo, jak časo­vě i mate­ri­ál­ně nároč­né je tak­to ote­vře­ný tvůr­čí pro­stor vytvo­řit a udr­žet. A to zvláš­tě v pří­pa­dě, kdy tvůr­čí role nejsou dány pře­dem, ale kdy se urču­jí na mís­tě, v rám­ci kolek­tiv­ní­ho roz­ho­do­vá­ní skupiny.

Avšak tako­vý ote­vře­ný pro­stor bez fix­ní­ho cíle a s jas­ným rám­cem posky­tu­je novou tvůr­čí svo­bo­du, kte­rou obvykle lidé v tvůr­čích kolek­ti­vech neza­ží­va­jí. Během tvůr­čích pro­ce­sů totiž více či méně fun­gu­je tlak na koneč­ný tvůr­čí výkon, na vytvo­ře­ní umě­lec­ké­ho díla, kte­rý je inspi­ru­jí­cí i stre­su­jí­cí.  Stres a tou­ha podat „dob­rý výkon“ pak vede čas­to zku­še­něj­ší lidi k tomu, že začnou pře­bí­rat „ini­ci­a­ti­vu“ a začnou vytvá­řet nové hie­rar­chie. A spo­lu s nimi při­ná­še­jí do tvůr­čí­ho pro­ce­su i toxic­ké vzor­ce, kte­ré mají díky svým pro­fes­ním zku­še­nos­tem inter­na­li­zo­va­né. Tato hie­rar­chie pak nefun­gu­je jen na roz­mě­ru pro­fes­ní zku­še­nos­ti, ale i na gen­de­ro­vé rovi­ně či na rovi­ně kul­tur­ní. V pra­xi se tak uká­za­la síla inter­sek­ci­o­na­li­ti­ty, kdy jed­no­du­še řeče­no lidé iden­ti­fi­ku­jí­cí se jako cis-bílý muži ze západ­ní Evro­py měli na plé­nu sil­něj­ší pozi­ci než queer osoby.

Foto: Zewlakk

Tvůr­čí svo­bo­da toho­to pro­sto­ru pak nezna­me­na­la v prv­ní řadě to, že by tyto hie­rar­chie zmi­ze­ly a že by moh­li „všich­ni tvo­řit stej­ně“, ale že bylo mož­né začít zvě­do­mo­vat a kolek­tiv­ně adre­so­vat různá zvý­hod­ně­ní či zne­vý­hod­ně­ní. V pra­xi pak nedo­chá­ze­lo k řeše­ní celé­ho kom­ple­xu zne­vý­hod­ně­ní naráz, ale v růz­ných oka­mži­cích N.A.Toˇ se vyno­ři­la vždy někte­rá z nerov­nos­tí a tu shro­máž­dě­ní adre­so­va­lo. V Buda­peš­ti napří­klad došlo ke stře­tu mezi lid­mi se západ­ní akti­vis­tic­kou zku­še­nos­tí a lid­mi žijí­cí­mi v sil­ně auto­ri­tář­ském reži­mu Maďar­ska. Měli totiž zce­la jinou před­sta­vu toho, proč bychom měli vstou­pit veřej­né­ho pro­sto­ru a co bychom do něj měli při­nést. Na setká­ní v Ost­ra­vě se zase ote­vře­lo téma inti­mi­ty a potě­še­ní, kdy na jed­né stra­ně při­chá­ze­li do setká­ní lidé z body-posi­ti­ve a sex-posi­ti­ve zku­še­nos­tí zatím­co pro jiné půso­bi­lo vná­še­ní inti­mi­ty do spo­leč­né­ho pro­sto­ru pří­liš inva­ziv­ně. Pro mne, jako pro rodi­če malých dětí, pak bylo důle­ži­té, že se v rám­ci N.A.Toˇ postup­ně poda­ři­lo vytvo­řit tako­vý pro­stor, v němž moh­li děti a peču­jí­cí osob fun­go­vat spo­leč­ně s ostat­ní­mi a podí­let se na tvor­bě pro­gra­mu a že záro­veň byly kolek­ti­vem reflek­to­vá­ny spe­ci­fic­ké potře­by, kte­ré se s tou­to rolí pojí.

Setká­ním N.A.Toˇ se tak postup­ně zača­lo dařit naru­šo­vat či roz­pouš­tět tlak na výkon a inter­na­li­zo­va­né hie­rar­chie hete­ro­nor­ma­tiv­ní­ho patri­ar­chá­tu, kte­ré ten­to tlak pomá­ha­jí udr­žo­vat a smě­řo­vat k „vyvr­cho­le­ní“ v podo­bě výko­nu. Tomu­to tla­ku při­tom čelí jak akti­vis­tic­ké, tak umě­lec­ké kolek­ti­vy. N.A.Toˇ se postup­ně sna­ži­lo o jeho roz­pouš­tě­ní do rados­ti ze spo­leč­né­ho spo­luby­tí, spo­lu­tvo­ře­ní a spo­luhle­dá­ní. Meta­fo­ric­ky lze říci, že namís­to jízdy nadu­pa­ným BMW se účast­nic­tvo postup­ně zača­lo při­klá­nět k spo­leč­ným pro­cház­kám. A prá­vě hle­dá­ní, jak se zba­vit tla­ku na výkon a jak záro­veň ope­čo­vat potře­by všech pod­le mého před­sta­vu­je jádro umě­lec­ké­ho expe­ri­men­tu N.A.Toˇ.

Veřej­né pře­sa­hy N.A.Toˇ

Přes­to­že pova­žu­ji za hlav­ní pří­nos setká­ní N.A.Toˇ jejich efekt na sítě vzta­hů mezi lid­mi, je pod­le mne zají­ma­vé i zmí­nit jeho pře­sa­hy nave­nek, mimo kolek­tiv účast­nic­tva. Prv­ní N. A. Toˇ v Brně inspi­ro­va­lo něko­lik klaun­ských pro­tes­tů. Jed­ním z nich byla účast klaun­ské sku­pi­ny na blo­ká­dě evrop­ské ply­no­vé kon­fe­ren­ce ve Víd­ni. Dal­ším byla mik­ro­per­for­man­ce nešťast­né­ho klau­na v rám­ci pro­tes­tů aka­de­mi­ků pro­ti níz­kým pla­tům v Čes­ké republice.

Foto: Zewlakk

V Maďar­ku na pod­zim 2023 klaun­ské sku­pin­ky ze setká­ní N.A.Toˇ zase inter­ve­no­va­ly do veřej­né dopra­vy, kon­t­ro­lo­va­ly ces­tu­jí­cím líst­ky a roz­dá­va­ly jim alter­na­tiv­ní „jíz­den­ky do lep­ší budouc­nos­ti“. Napo­sle­dy se klaun­stvo spo­je­né s N.A.Toˇ obje­vi­lo v čer­ven­ci 2024 v Ost­ra­vě, kde vyhlá­si­lo gene­rál­ní klaun­skou stáv­ku pro­ti kri­zi bydlení.

Orga­ni­zač­ní tým N.A.Toˇ pak vydal na pod­zim 2024 klaun­sko-akti­vis­tic­ký tool­kit, v němž celé know-how pro­jek­tu shr­nu­je. Z N.A.Toˇ se tak v sou­čas­né době stá­vá open-sour­ce meto­da a svo­lat jej tak může kdo­ko­liv. Sou­čás­tí tool­ki­tu jsou také DIY ziny, kte­ré si může kdo­ko­liv vytisk­nout, slo­žit a nosit s sebou.

Od Jakub Liška

Jakub Liška je dramaturg a divadelní vědec, zaměřující se na vztahy ekologie a divadla, redaktor časopisu CEDIT a doktorand na Masarykově univerzitě. Vedle Centra experimentálního divadla spolupracoval s řadou divadel napříč republikou (podílel se na inscenacích ve Studiu Marta (Mechanický pomeranč, Zlatý drak) a Divadle na Orlí (L'amour: Experiment). Podílel se na přípravě inscenací v různých českých divadlech (Činoherák Ústí n. Labem, Divadlo Rozmanitostí, HaDivadlo, MD Most, DJKT Plzeň) a spolupracoval jsem na projektech s uměleckými soubory a tvůrci různého zaměření (Brno Contemporary Orchestra, Indigo Company).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *