Tereza Ondrová: Last Dance © Vojtěch Brtnický
Temporary Collective uvedl v Paláci Akropolis 19. listopadu dvojdílný a dvoudomý večer, dýchající pietním a meditativním klidem Last Dance Terezy Ondrové a Petry Tejnorové, a ponorem do mysli těla a organismu lidského společenství s americkým tanečníkem, usazeným a působícím v Amsterdamu, Connorem Schumacherem a jeho Ark Rave Session. Bílý králík nás vzal za ruku, a provedl králičí norou až do samotné říše divů.
Tereza Ondrová: Last Dance © Vojtěch Brtnický
Dvojdílnost večera je zřejmá, protože prvních 45 minut nás Tereza Ondrová provedla příběhem opouštění v Last Dance, a dalších 40 jsme šli za bílým králíkem Connora Schumachera: jako by i Connor od začátku akce mumlal: „Ach jo! Ach bože! Přijdu pozdě!,“ i když v Last Dance nebylo kam spěchat.
Choreografie Terezy Ondrové a Petry Tejnorové Last Dance začíná pomalým dubstepem, Tereza Ondrová se s jeho stupňujícím se tempem i intenzitou staví tváří k čelní „stěně” publika, jež jí obklopuje ze tří stran v jevištním prostoru, jenž je v Paláci Akropolis definován ještě pomocí několika splývavých praporů s nápisy, vztahujícími se k tématu opouštění a ztráty: „How do we overcome the loss?” či „The loss of someone close to us?” Tyto otázky by v prostoru ani nemusely být typograficky přítomné, protože jsou srozumitelné z Ondrové sdělných pohybů a mimiky.
Tereza Ondrová: Last Dance © Vojtěch Brtnický
V pomalém a úchvatně plynulém pohybu zdvíhá paže, dlaně směřuje do publika, a když se tóny hudby společně přesunou o oktávu výš, vydává se Ondrová celým tělem za pravou paží směrem k podlaze, prohýbá kolena, opatrně prochází středem pódia. Pravou dlaní se lehce dotýká hrudi, a znovu směřuje k zemi, a veškerý její pohyb je posazený v ramenou, z ramen vždy vychází, a do ramen se vrací.
Tereza Ondrová: Last Dance © Vojtěch Brtnický
Gesty opatrného vzývání se přibližuje k publiku, které ji obklopuje ze tří stran. Prohlíží si diváky, jako by k nim měla nějakou prosbu, prohlíží si nápisy na splývavých praporech, a pohyb táhne od paty do ramen jako vlnu. Bílý králík se ale nejprve objevuje právě u ní, nikoliv až u Connora Schumachera, jenž ve mně ale tuto metaforu zapálil intenzitou prožitku: Z reproduktorů totiž zní tóny White Rabbit Jefferson Airplane (1967), resp. jejich remake: „One pill makes you larger, And one pill makes you small. And the ones that mother gives you, Don’t do anything at all.” Pointou písně White Rabbit je, že zatímco v pohádkách mívají princezny prince, který je zachrání, Alenka je na vše sama — tak, jako je sama ve své ztrátě Tereza Ondrová, a jako jsme byli či budeme každý z nás.
Přichází střih, ztišení. Pomalý tlukot srdce. Oběhla pódium, rychle. Točí se zleva doprava, těžiště přenáší nad pódiem, krouží jím, a odpružuje pohyb v kolenou. Vždy se přiblíží k někomu v publiku, jakoby s ním chtěla tiše rozmlouvat, ukáže dlaně, volně rozpažené, ale vždy odchází, jako by nevěděla, jak se vztahovat k druhým, nebo už prostě nemá ke komu. Jako by v publiku poznávala známé tváře, a v naději rozhovoru s kýmsi z minulosti, s někým hodně blízkým, se pokoušela, sama nevěříc vlastním smyslům, hovořit a navázat kontakt. Ten se jí ale pokaždé rozpadne v nic, v nedostižnou vzpomínku. A zatím vším jen odevzdané krčení rameny.
Tereza Ondrová: Last Dance © Vojtěch Brtnický
Se změnou osvětlení stojí Ondrová ve světelném kuželu, pomalé a rozvážné pohyby k němu promlouvají jako k plaché lani. Dlaně vztahuje k něčemu vzhůru, jakoby to chtěla utrhnout, dotknout se toho ve své malosti, nebo naopak k zemi, jako by chtěla cosi sebrat a povýšit, nad hlavu. Jak jí jde pohyb často do ramen a kumuluje se v nich, jako by krčila rameny, vyvolává to dojem váhavosti nebo odevzdanosti: „Co s tím? Co se dá dělat?” Když někoho ztrácíme, nesmráká se jenom v nás, ale zároveň někde jinde svítá. A s touhle nadějí vběhl bílý králík do náruče Schumacherovi.
Connor Schumacher © Vojtěch Brtnický
Connor Schumacher ve své 40 minutové rozcvičce ukázal v ratiu zakleté mysli něco, čemu nemusí rozumět. Veteránky a veteráni DJingu, clubbingu a ravu neviděli nic nového. Já rozhodně. Connor Schumacher je taneční umělec a umělecký vedoucí nadace Stichting ARK, s níž pořádá pohybové kurzy a ravy a vytváří představení s cílem přimět lidi k pohybu. Je přesvědčený, že svět by byl lepším místem, kdybychom tančili každý den, a dokonce pořádá pohybové workshopy, zaměřené na střízlivost (abstinenci od alkoholu, tzv. Sober Rave Sessions).
Connor Schumacher © Vojtěch Brtnický
„Nevnímám se jako choreograf. Zajímá mě spíše vytváření situací, v nichž jako pozorovatel dostáváte prostor pro tříbení otázek naší doby. Pokud toho mohu dosáhnout tancem, pak udělám tanec. Pokud toho mohu dosáhnout tím, že udělám večeři, tak ji udělám. Pokud to mohu udělat tím, že udělám oblak, je tu oblak.“ (Conny Janssen Danst)
Connor Schumacher © Vojtěch Brtnický
Má kolegyně Jana Bohutínská Schumacherovu inscenaci komentovala slovy, že by mohlo jít o „taneční kýč”. Obecně nic proti kýči nemám, ani proti tanečnímu, ale rozumím její pochybnosti: Jsme Schumacherem nejen manipulováni, ale zřejmě za to dostáváme jen náhražku skutečné klubové atmosféry, pro kterou bychom si mohli dojít do kteréhokoliv klubu. Já spíše než manipulaci a náhražku vnímal rozběhnutého bílého králíka tance, který mi umožňuje alespoň na pár desítek minut vystoupit z hlavy, a pokusit se to krásné zvíře jménem Tanec nejen popisovat, ale také nesměle pohladit. Možná je to neodborné, ale potřebuju se nechat trošku pokousat. A nejspíš proto jsem schopný a ochotný přehlížet nedostatky, protože během rozcvičky se Schumacherem jsem byl spíš já ten králík — hypnotizovaný, a vděčný za drbání.
Connor Schumacher je jedním z přidružených umělců Dansateliers. Jako tvůrce si Schumacher v průběhu let vyvinul vlastní divadelní jazyk tím, že v rámci procesu přijal přístup zaměřený na jiné než formální prvky. Schumachera zajímá zejména to, jak rezonuje tady a teď v prostředí divadla, a to jak pro performera, tak pro diváky. „Vrhám se do prožitků, které zakouším jako pocity rozložené na vjemy,” píše v knize Raving Mckenzie Wark, „z nich pak vyvstávají koncepty.” (Raving 2023: 77). Přesně to cítím. Vychází z pohybu kolem mě, uvnitř mě, ale ne z mojí hlavy. Právě o to se zajímá Schumacher: o vše, čím by tanec mohl být, v čem by mohl přispět k revolučnímu myšlení, které nás přesahuje. Tak se pojďme hýbat.
Last Dance
Tvůrkyně konceptu: Tereza Ondrová, Petra Tejnorová
Choreografie a performance: Tereza Ondrová
Hudba: Jiří Konvalinka
Světelný design: Katarína Ďuricová
Zvukový design: Jan Sedláček
Produkce: Temporary Collective / Júlia Pecková, Daniela Řeháková
Spolupráce na prostorové grafice: Von Saten
Ark Rave Session
Koncept: Connor Schumacher
Psáno z premiéry 19. 11. 2024 v Paláci Akropolis v Praze.