Recenze

Dadaistický dívčí večírek

Na začátku října se již po několikáté na Nové scéně odehrál mezinárodní divadelní festival Pražské křižovatky, který se orientuje zejména na současnou, progresivní činohru, ale nabízí i žánrově okrajovější inscenace. Jednou z nich byl projekt MUYTE MAKER francouzské choreografky Flory Détraz. Dramaturgyním festivalu Sodje Lotker a Martě Ljubkové se skvěle hodila do letošního festivalového konceptu, jehož tématem byl HLAS. Čtyři performerky, jednou z nich je i samotná Détraz, po celou dobu představení sice nepromluví, ale o to víc se vyjadřují hlasem a obličejovou mimikou. Hlas totiž neslouží jen k mluvení a není to jen hlas, co mluví.

Read more...

Vše krásné končí polibkem

Minimalistický kolos Philipa Glasse (a Roberta Wilsona) Einstein on the Beach mírně výhrůžně visí nad dějinami divadla. Dílo díky wagnerovské stopáži a suverénní antidějovosti stále představuje diváckou výzvu, byť to může v kontextu současného umění znít jako klišé. Koncertní verze zahajující letošní ročník hudebního festivalu Moravský podzim nicméně potvrdila, že tuhle hozenou rukavici se vyplatí zvednout a řádně se s ní pomazlit.

Read more...

NOSTALGIE ZÁNIKU CIRKUSÁKOVÝCH TRUP

Kontury pojmu NOVÝ CIRKUS se rozostřily. Schová se pod něj dnes tolik rozdílných typů inscenací, že se v něm ani někteří samotní tvůrci nevyznají. Není divu, že pak mají potřebu vrátit se ke kořenům. Cirkusová sezóna od tvůrčí dvojice Le cirque Aital, jako by si chtěla vybavit tradiční cirkus se všemi jeho klišé, humorem na hranici trapnosti, s jeho klauny, akrobaty i drezurou koní. Viktor Cathala a Kati Pikkarainen si pokládají otázku: „Proč vůbec milujeme cirkus a co je ještě stále z toho starého cirkusu aktuální? Je s tradičním cirkusem konec?

Read more...