Recenze

TOP 3 Veroniky Štefanové z Letní Letné Light 2020

Letní Letná Light byla letos zhuštěnou a zároveň koncentrovanou verzí tradičních  třítýdenních novocirkusových radovánek, které každým rokem zažíváme v pražských Letenských sadech. I když bylo představení i souborů méně – což je důsledek pandemie koronaviru a opatření s tím spojených – o silné, pozoruhodné či překvapivé momenty nebylo na festivalu nouze. Zde tedy tři z nich.

Read more...

TOP 3 KATARÍNY CVEČKOVEJ Z FESTIVALU KIOSK 2020

Minulý rok v máji z doteraz neznámych príčin vyhorel pri Stanici Žilina-Záriečie originálny priestor S2, ktorý bol výraznou súčasťou festivalu Kiosk. Jeho jedinečnej, experimentálnej, hravej podstaty, ktorá vždy tvrdohlavo popierala akékoľvek hranice – medzi formami a žánrami, medzi tvorcami a divákmi... Vyhorený sa však akosi cítil aj samotný Kiosk. Okolnosti pandémie mu tento rok paradoxne pomohli a dramaturgiu festivalu zaviedli po nových, nie celkom vyšliapaných chodníčkoch. A to aj doslovne – program sa rozprestrel po celej Žiline, na sídliská, do opustených domov, chátrajúcich bytoviek, podchodov, ktoré bolo cítiť močom i poéziou. Na moment sa vrátili tie správne „smradľavé“ esencie starého nekonvenčného Kiosku, ako si ho pamätáme. Tŕň z päty to však organizátorom stále celkom nevytrháva. Napriek pozitívnym tohtoročným ohlasom za „vyslúžilé“ kioskové publikum do budúcnosti volám po ešte väčšom progrese, po ešte prekvapivejších zmenách narúšajúcich zažité stereotypy, po ešte drsnejšom prekračovaní všetkých dostupných noriem!

Read more...

TOP 3 EMY ŠLECHTOVÉ Z KORESPONDANCE 2020

Každý festival, který proběhl v postcovidovém létě, provází specifické nadšení. Jak řeklaředitelka Marie Kinsky při zahájení: „Byl to stres – test“. Divák s radostí překousne nasazenou roušku v interiéru a dezinfikování rukou, hlavně, že se něco děje. Pak už jsou to jen momenty, kterých zrovna KoresponDance nabízí mnoho: od poznávání krás žďárského zámku, přes pocit sounáležitosti, procítění tance a jeho možností, projekce tanečních filmů (tzv. dance for camera), až po moderování Ondřeje Cihláře s mobilním reproduktorem, díky kterému může glosovat kdykoliv a kdekoliv.

Read more...

Tektonika litoměřických desek

Temnotu, byť třeba neexistuje ve fyzické formě nebo skupenství, je možné cítit na míle daleko, protože je zavrtaná pod povrchem země i v duších lidí. Snaha zachytit její esenci poté spojuje rudolfínské alchymisty s okultními mystiky nacistického režimu. Dráždí i ústecký kolektiv KULT. Všem jde přitom o totéž – dotknout se latentního obsidiánu, letitého i nedávného zla. Někdo k tomu potřebuje křivule a oběti, KULTu pomáhá renovovaný autobus.

Read more...