Recenze

Kylián vybízí k reflexi hranice mezi normalitou a šílenstvím

Balet Národního divadla spojil síly s Korejským národním baletem (KNB) a v letošním roce společně nastudovaly dílo Jiřího Kyliána. Propojení odlišných kultur prostřednictvím baletních pohybů dalo nový rozměr komponovanému večeru Kylián – Mosty času. Ty se nyní klenou od Zapomenuté země (v nastudování KNB) k české premiéře Gods and dogs (Balet Národního divadla titul v celosvětové premiéře uvedl v září v Soulském centru umění během svého hostování v Jižní Koreji) a tuzemskému publiku již známé Petit Mort a Sechs Tänze. Plastický kompilát 4 choreografií pojednává o povaze závažných lidských témat, vyznění celku však nepůsobí nikterak beznadějně. Sice se dotýkáme brutality, strachu, nemoci či smrti, z bezpečí zdobených lóží Zlaté kapličky i Kyliánova pojetí ale můžeme přihlížet obrazu světa, který ve výsledku není tak zlý.

Read more...

Žena skrývá tvář

Studio Alta uvedlo pod názvem Roselyne sólo tanečnice Cécile da Costa, členky skupiny fyzického divadla Spitfire Company. Je autorkou konceptu a choreografie, jakož i protagonistkou. Za režijní spolupráce Dominiky Špalkové a scénografické i kostýmní spolupráce Petry Vlachyňské vytvořila inscenaci, jejíž hlavním výrazovým prostředkem je tělo a pohyb, ale nezříká se ani textu (je veden v angličtině).

Read more...

Generace X

V tanečním divadle Ponec byla uvedena premiéra nového taneční inscenace Michala Záhory pod názvem Generace X. Tou je míněna generace těch, kteří byli dětmi v době sametové revoluce.

Read more...

Sám v té džungli neobstojíš

„Naše stravovací návyky, naše konflikty a naše sexualita jsou výsledkem způsobu, jakým naše mysl lovců a sběračů interaguje s naším současným postindustriálním prostředím, s velkými městy, letadly, telefony a počítači. Toto prostředí nám poskytuje více materiálních zdrojů a delší životy než těm v jakékoli předchozí generaci, ale často se cítíme odcizeni, v depresi a pod tlakem. Abychom pochopili proč, evoluční psychologové tvrdí, že se musíme ponořit do světa lovců a sběračů, který nás formoval, do světa, který podvědomě stále ještě obýváme."

Read more...