Menu

Recenze

Ohledávání postsovětského těla

Scéna českého současného tance se vyznačuje zaprvé svou stylovou rozmanitostí, zadruhé nevelkým okruhem tvůrců. Progresivní taneční umění se jednoznačně soustřeďuje v Praze a český současný tanec pěstovaný v jiném než hlavním městě je spíše výjimkou. Důsledkem či nebezpečím tohoto stavu se může stát ztráta odstupu, nebo nemožnost další inspirace, což může logicky vyústit v potřebu vymanit se z tak úzce provázaného prostředí. Mezinárodní spolupráce, možnost uměleckých rezidencí v zahraničí či naopak navázání kontaktů se zahraničními tvůrci pro české projekty se nabízí jako smysluplné a zároveň i pro grantové komise lukrativní řešení.  Je však možné vnímat uměleckou tvorbu jako sám do sebe uzavřený svět a nezohledňovat společensko-politický kontext národů, které mají navzájem spolupracovat?  

Read more...

Kultura vpravdě tradiční, identita vskutku národní

Ačkoli se na festivalu Bazaar (dramaturgicky, filosoficky) většinou hledí za naše hranice do regionů, koutů myšlení i mezi tělesné jazyky kam se obvykle nekouká, letošní ročník uzavřela show Šibřinky, variace na výsostně lokální kulturní, společenský i historický fenomén - „tu naši zábavu českou“. Handa Gote si spolu s obsadou Wariot Ideal položili otázku, jestli se s estetikou veselice v kulturáku nebo pořádného hasičského bálu dokážeme vyrovnat. Kromě dokonalé nápodoby snad všech klišé o českém veselí, Lady nevímaje, šli hlouběji do českého podvědomí. V psychoanalytické estrádě se také táží na daleko niternější, dávno vytěsněné podněty - jestli a proč máme podobné akce rádi, zda od nich umíme mít odstup nebo jsou součástí kultury natrvalo a nedokážeme je odstřihnout. Pokud vůbec chceme.

Read more...

Bazaar 2018 – základy komunikace, radosti, důvěry a štěstí v několika krocích

Existovat v tichu by bylo krásné. Pod vlivem přicházejících e-mailů, zpráv na messengeru, ruchů města a neustálého telefonování toužím být na chvíli v místnosti, kde bude jen ticho. Socio-psychologické experimenty však dokazují, že člověk v současnosti už na ticho není naprogramován. Absence zvuků, stejně tak jako světla nebo sociálního kontaktu, jedince dohání ke stavům úzkosti, strachu a “šílenství”. Komunikace v tichu nebo lépe řečeno beze slov je samozřejmě možná, ale ne že by byla, jak se mnozí domnívají, snazší nebo univerzální pro všechny napříč kontinenty či kulturou.

Read more...

Top 3 Báry Kašparové z České taneční platformy 2018

Vybraným umělcům zajišťuje účast na České taneční platformě bezesporu velkou prestiž. Základním pilířem ideologie festivalu je totiž prezentace toho „nejkvalitnějšího“ z českého tanečního divadla, co je vůbec k vidění. No a tím, že se na festival sjíždí i velké množství zahraničních hostů, hraje se na této showcase s docela vysokými kartami. ČTP se dnes mnohem spíše formuje jako platforma kontaktů a pracovních příležitostí doma i v zahraničí, což potvrzuje mimo jiné i úzká spolupráce s mezinárodní sítí EDN – European Dance House Network. I když sféra nezávislého umění podléhá pravidlům byznysu, nemělo by se zapomínat, že se za všemi ekonomickými problémy schovává vášeň, kreativní proces a do velké míry idealismus. Své top 3, vlastně top 4, tedy nevěnuji zvýšení prestiže umělců ani vypíchnutí toho nejlepšího z ČTP 2018. Inspiruji se Choreografickými fóry sdružení S.E.S.TA a , které vyvažují směřování stávající dramaturgie festivalu poněkud odkloněnou od reflexe tance jako umění.

Read more...

Prodej & Předplatné

Log In or Sign Up

Log in with Facebook

Zapomenuté heslo? / Zapomenuté jméno?